آموزش انشاء نویسیمجموعه انشاء ها

مجموعه انشا درباره روز درخت کاری و درخت +(مقدمه، بدنه، نتیجه)

فال حافظ
3.4
(9)

در این مطلب از مجله الکترونیک مگونیک با مجموعه ای از زیباترین و جدیدترین  انشا ها با موضوع روز درخت کاری همراه شما هستیم؛ اگر شما هم به دنبال اشنا برای روز درخت کاری هستید پس با ما همراه باشید.

روز درختکاری چه روزی است؟

امروزه اهمیت درخت و درخت کاری و حفظ محیط زیست بر هیچ کس پوشیده نیست و برای همه آشکار هست. بنابراین در تقویم ایران از پانزهم تا بیست دوم اسفند ماه را به عنوان “هفته منابع طبیعی” انتخاب کرده اند و اولین روز آن یعنی ۱۵ اسفند را با هدف ترویج فرهنگ درخت کاری “روز ‌درختکاری‌” نام گذاری کرده اند.

انشا درباره روز درختکاری و درخت

انشا درباره روز درخت کاری و درخت
انشا درباره روز درخت کاری و درخت

درختان عناصر مهمی در زندگی انسان هستند و نقش مهمی روی کره زمین ایفا می کنند. درختان هستند که کربن دی اکسید هوا و تمام آلودگی های هوا را می گیرند و اکسیژن و هوای پاک را وارد هوا می کنند. علاوه بر مواردی که گفته شد درختان سر سبزی را به هر مکانی می بخشند و زمین را به جایی زیبا تر تبدیل می کنند. بنابراین یک روزی را برای قدرانی از این گیاه دوست داشتنی و بخشنده، درخت، در نظر می گیرند که آن را روز درخت کاری می نامند.

شاید برای شما هم جالب باشد که در این روز درختان بسیاری کاشته می شود تا شاید جبران قسمتی از درخت هایی که بریده شده اند باشد. من در باغ کوچکی که داریم به ازای تعداد اعضای خانواده درخت می کارم تا شاید در آینده سایه ای برایمان ایجاد کند. پیشنهاد می کنم شما هم حتما درختی را بکارید و نظاره گر رشد آن درخت باشید. زمانی که درخت رشد می کند و سال به سال بزرگ تر می شود بسیار ذوق می کنم اما بیش ترین لذت را زمانی بردم که اولین میوه ی آن را دیدم.

به نظر من فقط نه در روز درخت کاری بلکه در هر زمانی که می توانیم باید درخت بیش تری بکاریم چرا که انسان ها پیوسته در حال نابود کردن طبیعت هستند و فواید درختان نیز بسیار است. نکته ی مهم این است وجود درختان باعث کاهش گازهای گلخانه ای می شود. هم چنین اگر این درختان رشد کنند می توانید از سایه و میوه های آن استفاده کنید. درختان حتی برای سایر موجودات مفید هستند. بسیاری از پرندگان لانه های خود را روی شاخه های درختان می سازند.

در داخل کشور ما یک هفته ای که داریم که به نام هفته ی منابع طبیعی معروف است و در تاریخ 15 تا 22 اسفند ماه قرار دارد اما روز درخت کاری دقیقا در 15 اسفند ماه که ماه آخر زمستان است برگزار می شود. بدون شک درخت بخشنده ترین موجود روی زمین می باشد چرا که از سال های قبل حتی زمان انسان های اولیه درخت وجود داشته است و درخت بوده است که انسان را از شر گرمای سوزان خورشید در امان نگه داشته است و از میوه های ترش و شیرینش تمامی انسان ها و حتی پرندگان را نیز بهره مند کرده است.

اگر بخواهم از دیگر فواید درختان بگویم باید به این نکته اشاره کنم که انسان ها با استفاده از چوب درختان وسایل مختلفی از جمله میز، صندلی، نیمکت و … می سازند حتی کاغذ های دفتر و کتاب هایمان را مدیون چوب درختان هستیم. شاید برای شما سوال پیش بیاید چرا روز درخت کاری را 15 اسفند قرار داده اند؟ علت این موضوع این است که در اواسط اسفند ماه زمین خواب است و بهترین زمان برای کاشت نهال درون خاک می باشد.

متاسفانه روز به روز تعداد درختانی که قطع می شوند بسیار زیاد است و باید جایگزینی برای تمامی درخت هایی که قطع می شوند داشته باشیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

در روز درخت کاری شهرداران تمامی شهر ها باید تعداد مشخصی درخت بکارند تا به امید آن که ما از سایه ی آن ها بتوانیم استفاده کنیم. یک ضرب المثل معروفی است که می گوید سال پیش دیگران کاشتند و ما خوردیم و امروز ما می کاریم تا در آینده دیگران بخورند.

نتیجه گیری

درخت یکی از بهترین نعماتی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است اما انسان نتوانسته است به بهترین نحو از آن استفاده کند. جهت جبران مافات قطع بیش از حد درختان روزی را تحت عنوان روز درخت کاری قرار داده اند تا در آن روز درختان بسیاری کاشته شود.

انشا کوتاه درباره روز درخت کاری

در کشور ما ایران و چندین کشور دیگر ، پانزدهم اسفند ماه ، روز درخت کاری نامیده شده است. روز درخت‌کاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. در ایران، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند «روز درختکاری» است.قرن هاست که درخت یکی از مهم ترین عناصر زندگی بشر بوده است. از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می شوند و منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر(کاغذ، انواع مدادهای مختلف) ‌الوار و هزاران محصول دیگر محسوب می شوند و از سوی دیگر به منزله ریه های یک شهر تلقی شده و نقش مهمی را در تامین سلامت اعضای جامعه ایفا می کنند که این مورد اخیر از موارد قبل مهم تر است.با کاشت درختان سازگار با وضعیت جوی ایران و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی خشک و کم باران اغلب مناطق کشور، می توان محیط زیست را لطیف و با طراوت کرد. طبیعت و فضای سبز وسیله ای برای بقای بشری و حفظ زیبایی شهر است و به عنوان میراثی ارزشمند به همه انسان ها تعلق دارد.بیایید همه ی ما در این روز زیبا نهالی کاشته و در آینده ی سبز کشور خود سهیم شویم.

 

انشا ادبی درباره درخت و درخت کاری

در این طوفان توسعه و تورم و تنهایی، هنوز آدم های شهرنشین این امکان را دارند که از زیرسقف آپارتمان های تنگ و تاریک خود را بیرون بکشند و در سایه سار درخت های نزدیک ترین پارک، آرام گیرند.

وقتی دنبال نشانه ای از عظمت خداوند باشی به هر گوشه ای که نگاه کنی ، نشانه ای خواهی یافت، یکی از این نشانه ها درخت است.

به امید روزی که سایه شان پناه ما باشد از گرمای آفتاب و به امید روزی که دل های خسته یک مسافر را سبز کنند از شادی تنها با یک سیب سرخ .

گاهی فکر میکنم جهان بدون این سبزی ، این سبزی پر طراوت ، این شادابی خالصانه چقدر فقیر بود .

گاهی فکر میکنم بدون درختان این نعمت های صبور الهی چقدر خالی بود .

دانشمندان هر روز به رازی ظریف و ظریف تر از درختان ، گل ها و طبیعت شگفت انگیز پی میبرند و من همچنان بی هیچ چشمداشتی تنها تشنه نگاه کردنم

از رنگ آمیزی زیبای برگ هایت که هر درخت چون یک تابلوی نقاشی بی نقص در برابر دیدگان ما نقاشی شده است .

از نفس کشیدن وقتی کنار تو هستم و وقتی زیر سایه تو به خواب رفته باشم ، سیر نمیشوم و سپاس شایسته خدایی ست که تو را آفرید.

اگر درخت ها نبودند، اکسیژن مورد نیاز حیات تامین نمی شد و آدم های فرورفته در این همه دود و دم و غبار، خفه می شود.

 

متن روز درختکاری / انشا درباره درخت و درختکاری

درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم است.

درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا و پاکی طبیعت می باشد.

در دین مقدس اسلام، بنابر آیات و روایات و سیره معصومین(ع) می توانیم به نقش و اهمیت این نعمت و موهبت عظیم پروردگار عالم پی ببریم.

بر اساس آیات قرآن، یکی از مواهب و نعمت های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی های بهشت که در آیات کریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است، درخت می باشد: «در بهشت باغ هایی وجود دارد که از زیر درختانش نهرها جاریست».

در میان این درختان بهشتی، درختان میوه نیز وجود دارد، میوه هایی که به تعبیر قرآن « و فاکهه مما یتخیرون » است.

بسیاری از پیامبران و امامان معصوم (ع) ما کشاورز و باغدار بودند و خود با دست خود به کاشت و برداشت درختان اقدام می کردند و به این وسیله در عمران و آبادانی زمینی که خداوند به آن امر فرموده، اهتمام می ورزیدند، مثلاً حضرت علی(ع) چندین نخلستان را با دست مبارک خود احداث کرد و یا امام محمد باقر (ع) در کاشت درختان و کشت و زراعت حتی در گرمای تابستان، کوتاهی نمی فرمود.

پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) نیز علاوه بر دامداری و تجارت، به کشت درختان و زراعت اقدام می فرمود و در حفظ درختان، حتی در جنگ با دشمنان و اشغال سرزمین آنها، به سربازان اسلام تاکید می فرمود.

در اهمیت درخت و درختکاری همین بس که در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: «حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید». و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است. گرچه متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی، تخریب جنگل ها و نابودی درختان رو به افزایش است، اما جای خوشبختی است که بشر امروز به این عمل زشت خود اقرار دارد و سازمان هایی را برای حفظ و حراست و گسترش پارک ها و ازدیاد درختان به وجود آورده است.

در کشور ما نیز در حفظ و حراست درختان و جنگل ها کوشش های چشمگیری انجام گرفته، از جمله هر ساله ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان هفته درخت و درختکاری اعلام شده و مردم و دولت به انجام این امر مهم مبادرت می ورزند.

 

انشا زیبا و جدید در مورد درخت و روز درخت کاری

بی شک درخت و درختکاری و طبیعت سرسبز از نگاه قرآن و سخنان اهل بیت علیهم السلام از جایگاه ممتازی برخوردار است. در قرآن کریم، حیات مجدد طبیعت بعد از مرگ ظاهری از نعمت های الهی و نشانه های خداوند برای اهل ایمان شمرده شده و یا به عنوان مثالی برای برپایی قیامت و معاد از آن یاد شده است.

در احادیث آمده است که اگر کسی درختی را آب بدهد، انگار مؤمن تشنه ای را آب داده است. آب دادن به درخت، مثل آب دادن به مؤمن است. در حدیث دیگری وارد شده است که: «إِنْ قَامَتِ السَّاعَهُ وَ فِی یدِ أَحَدِکمُ الْفَسِیلَهُ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا تَقُومَ السَّاعَهُ حَتَّی یغْرِسَهَا فَلْیغْرِسْهَا؛ که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: اگر قیامت به پا شد، اگر در آن زمان یک درخت در دست داری، همان را بنشان»(مستدرک الوسائل/ ج ۱۳/ ص ۴۶۰) یعنی در خطرناک ترین ایام دست از کشاورزی برندار. خیلی مهم است، قیامت این گونه توصیف شده است که زمین چنان تکان می خورد که کوه کنده می شود و بیرون می آید، کوه ها چنان قطعه قطعه می شوند و به هم می خورند تا بالاخره مثل شن می شوند. زمین چنان تکان می خورد که مغز زمین که داغ است بر پهنای اقیانوس ها می خورد و آنها را به جوش می آید. این صحنه چنان صحنه ی خطرناکی است که هر کسی هرچه دارد رها می کند و فرار می کند، ماه گرفته می شود، ستاره ها به هم می ریزند. اصلًا نظام هستی به هم می ریزد؛ در این اوضاع باز اگر نهالی در دست داری آن را بنشان. این نوع بیان اشاره به اهمیت درخت و درختکاری و ایجاد فضای سبز دارد.

نظر به اهمیت درخت و نقش آن در سلامت طبیعت، در کشور ما یکی از روزهای سال به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده است، که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می شوند. این روز در کشورهای مختلفی نیز گرامی داشته می شود.

 

 انشا با موضوع روز درختکاری | روز درختکاری چه روزی است؟

درختان فایده های زیادی دارند از جمله چوب آن. از آن می توان وسایل زیادی تهیه کرد، مثل در، پنجره، میز، صندلی و حتی مداد و کاغذ. این وسایلی است که می شود از چوب درخت ساخت. بعضی ها می گویند که نباید درخت را قطع کرد، این درست است چون طبیعت آن زیبایی را از دست می دهد، دیگر اکسیژن کم می شود و گاز کربن دی اکسید در هوا پخش می شود، ولی اگر درخت را قطع نکنیم نمی توان وسایل چوبی را ساخت.

بیایید پیشنهاد من را بشنوید، من می گویم که باید درختها را قطع کرد اما به اندازه و در کنار قطع درختان، درخت هم بکاریم. اینگونه هم طبیعت و اکسیژن داریم، هم وسایل چوبی. خلاصه ما از درختان استفاده های دیگری هم می کنیم، مثلا هر خانواده ای یک خانه دارد و در هر خانه یک باغچه، و در هر باغچه درختان و گیاهانی روئیده اند و هر درخت و گیاه به اندازه خود اکسیژن تولید می کند، به علاوه هر درخت میوه و هر گیاه مواد خوراکی تولید می کند، به اینگونه غذایمان و هوای پاکیزه را به دست می آوریم.

خب به پایان این مجموعه رسیدیم امیدوارم که براتون کاربردی باشه. اگر می خواهید این روند تولید محتوا ادامه دار باشه و مطالب بیشتر و انشا های بیشتر اضافه بشه حتما در نظرسنجی شرکت و برامون کامنت بزارید.

ضمنا برای مشاهده موضوعات بیشتر و انشا های بیشتر می تونید به صفحه مجموعه انشا ها در مجله مگونیک مراجعه یا بعد از موضوع انشا مورد نظرتون کلمه مگونیک رو اضافه کرده و در گوگل سرچ کنید.

از نظر شما این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 9

برای این مطلب امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا