ورزشی

تاریخچه و معرفی رشته هندبال

فال حافظ
4.2
(6)

تاریخچه رشته هندبال در جهان

تاریخ نویس مشهور یونانی (هومر) در کتاب خود (اودیسه)، از ورزش هندبال با نام (اورانیا)یاد کرده است.در سال 600 قبل از میلاد مسیح روی یکی از دیوارهای آتن نقوشی مربوط به بازی هندبال یا همان اورنیا حکاکی شده بود که این نقوش در سال 1926 کشف شدند.

زنان دربار و شوالیه های قرن 16 و 17 میلادی بیشتر اوقات فراغت خود را صرف بازی هندبال می کردند.هر چند در آن زمان این بازی تغییرات زیادی کرده بود . شاعران آن زمان، باز ی هندبال را اولین بازی تابستانی نامیده بودند.

کنرادکخ معلم ورزشی آلمانی ای بود که در سال 1890، هندبال را با عنوان جدیدی به نام(رافابال اشپیل)معرفی کرد که آن را به صورت یازده نفره بازی می کردند و این بازی شباهت زیادی به بازی ای محلی در چکسلواکی به نام (هازنا)داشت.

بعد از جنگ جهانی اول،رئیس فدراسیون هندبال آلمان (هرمان)برای گسترش این ورزش تلاش های بسیاری کرد. استاد دانش سرای عالی تربیت بدنی و ورزش برلین یعنی دکتر (کارل شلنز) که او را پدر هندبال نامیده اند، در سال 1920 مقررات این ورزش را تدوین و تصویب کرد و این قوانین را در کلاسهای خود به اجرا درآورد. پس از او شاگردانش نقش پررنگی در گسترش این ورزش در سراسر آلمان داشتند.

در کشورهای شمالی اروپا به دلیل سردی بیش از حد هوا، برای انجام این ورزش در سالن، شکل و شمایل جدیدی به آن بازی داده شد که این تغییرات باعث به وجود آمدن هندبال هفت نفره امروزی شد. این ورزش در بین سال های 1904 تا 1920 تحت تأثیر بعضی از قوانین فوتبال قرار گرفت و در این دوران توسعه فراوانی در اروپا پیدا کرد.
به دلیل اهمیت ورزش هندبال فدراسیون بین المللی دومیدانی در هشتمین کنگره خود در سال 1926کمیسیونی مستقل برای این ورزش به وجود آورد.

مژگان قهرمانی

فدراسیون بین المللی هندبال در ماه اوت سال 1928در آمستردام با عضویت یازده کشور تشکیل شد. در همان سال با اجرای اولین بازی نمایشی هندبال ،سر انجام در سال 1931 کمیته بین المللی المپیک اجازه ورود هندبال به جمع بازیهای المپیک را صادر کرد.در سالهای 1928 تا 1934 فدراسیون بین المللی هندبال گسترش بسیاری داشت و توانست بیشتر از 25 کشور را به عضویت این فدراسیون در بیاورد.

 

اولین بازیهای بزرگ و رسمی هندبال در المپیک 1936 در شهر برلین به صورت تیم یازده نفره مردان انجام گرفت .در این مسابقه کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
در سال 1938 به مناسبت دهمین سال تأسیس فدراسیون بین المللی هندبال، اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان در رشته های هندبال یازده نفره و هفت نفره با شرکت کشورهای آلمان، دانمارک، هلند، مجارستان، لوکزامبورگ، لهستان، سوئد، سوئیس و چکسلواکی در کشور آلمان انجام شد که در هر دو رشته آلمان موفق به کسب مقام قهرمانی شد.

ساندر ساگوسن

با به وقوع پیوستن جنگ جهانی دوم فدراسیون قدیمی هندبال که در سال 1928 تاسیس شده بود منحل گردید تا اینکه در ماه ژوئیه در سال 1946 با پیگیری برخی از کشورها مانند فرانسه و سوئد و با مشارکت کشورهای دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ، لهستان و سوئیس کنگره ای در کپنهاک تشکیل گردید که باعث ایجاد فدراسیون بین المللی هندبال شد. در سال 1950 محل این فدراسیون به سوئیس منتقل شد.

مسابقات جهانی هندبال یازده نفره بانوان در سال 1956در آلمان برگزار شد که کشورهای رومانی، آلمان و مجارستان موفق به کسب مقام های اول تا سوم شدند. در سال بعد، همین مسابقات در رشته هندبال هفت نفره در یوگسلاوی برگزار شد و کشورهای سوئد، چکسلواکی و آلمان شرقی مقام های اول تا سوم را کسب نمودند. مسابقات هندبال سالنی (هفت نفره) از سال 1972 بار دیگر در جمع رقابت های بازیهای المپیک قرار گرفت.

مشخصات زمین هندبال

مستطیلی با طول و عرض 40 در 20 متر است.
زمین بازی با خطی در عرض به دو نیمه‌ مساوی تقسیم شده است.
همه‌ خطوط رسم شده بر روی زمین هندبال باید واضح و به یک رنگ باشند.
و تمامی این خطوط ۵ سانتی متر پهنا دارند به جز خط دروازه که ۸ سانتی متر پهنا دارد.
در زمین هندبال خط ‌هایی که در طول و عرض زمین کشیده شدند و خطوط جانبی زمین را خط ‌های دروازه یا خط ‌های انتهایی مینامند.
دور تا دور زمین هندبال باید تا محوطه‌ای به پهنای یک متر فضای خالی باشد،عاری از هرگونه مانع و مزاحمت تا هنگام پرتاب توپ بازیکنان ایجاد مزاحمت نکند.

خط محوطه دروازه

این خط بین خط ضربه آزاد و دروازه رسم شده است و بصورت یک نیم دایره کشیده شده که با دروازه 6 متر فاصله دارد. دروازه‌بان تیم ها اجازه داردند در محوطه دروازه آزادانه حرکت کند و حملات حریف به سمت دروازه را دفع کنند. البته دروازه بان نمی‌تواند از محوطه دروازه فراتر برود.
دروازه‌بان حتی می‌تواند روی این خط برود اما بدنش باید همچنان داخل محوطه باشد. نکته اصلی این محوطه این است که بازیکنان دیگر اجازه ورود به منطقه دروازه را ندارند.خط محوطه دروازه بر عکس خط ضربه آزاد که نقطه چین است از یک خط پیوسته تشکیل شده است.

خط ضربه آزاد

خط ضربه آزاد در زمین هندبال به صورت یک نیم دایره است این خط با نقطه چین مشخص شده دکه ۹ متر از دروازه فاصله دارد. در صورتی که خطایی خارج از محوطه دروازه در بازی صورت بگیرد، تیمی که رویش خطا انجام شده، می‌تواند یک ضربه آزاد داشته باشد. پرتاب آزاد میتواند از هر نقطه‌ای بر روی این خط انجام شود.

خط دروازه بانی

خط دروازه بانی 4 متر از دروازه فاصله دارد.این خط حرکات دروازه بان را در ضربات پنالتی محدود می‌کند. دروازه بان هنگام دفاع پنالتی حریف نباید از این خط رد شود.

خط پنالتی

این خط در ۷ متری مرکز دروازه کشیده شده است. برعکس خطا در خط ضربه ازاد اگر تیم مدافع، در محوطه دروازه مرتکب خطا شود، تیم حریف یک ضربه پنالتی دریافت می‌کند و ضربه از این نقطه انجام میشود.

محوطه تعویض

محوطه تعویض جایی است که بازیکنان ذخیره تیم و مربی در آنجا می‌نشینند و به تماشای بازی میپردازند. این محوطه توسط دو علامت مشخص شده که هر یک از این علامت ها 4/5 متر از خط مرکزی زمین فاصله دارند.در واقع محوطه تعویض ۹ متر طول دارد.
دو قسمت نیمکت ذخیره در بازی باید ۷ متر با یکدیگر فاصله داشته باشند. هیچ کدام از مربی‌ها یا بازیکنان ذخیره اجازه ندارند در حین بازی وارد منطقه ذخیره شوند.

تیم ملی هندبال ایران

مشخصات دروازه

ابعاد دروازه هندبال، 2/8 در 3/2 متر است .محیط تیرهای دروازه هندبال 7 متر است. تیر‌های دروازه معمولا از جنس چوب یا آلومینیوم هستند.سه تیری که در دو طرف دروازه و بالای دروازه قرار دارند باید به رنگ های مختلف از هم و زمین رنگ آمیزی شوند تا برای بازیکنان حین بازی قابل تشخیص باشند.البته رنگ دروازه های دو تیم باید یکسان باشد. تور دروازه‌ها باید به گونه‌ای بسته شده باشند که توپ از آن ها عبور نکند.

مدت زمان بازی

بازی هندبال دو ست 20 دقیقه ای دارد و زمان استراحت بین دو نیمه، ۱۰ دقیقه است. تیم‌ها پس از پایان نیمه اول، زمین و نیمکت خود را عوض می‌کنند. البته در صورتی که بازی به تساوی برسد دو ست 5 دقیقه ای نیز به بازی اضافه میشود.
داور ها نیز می‌تواند در شرایط مشخصی،بازی را متوقف کند.مانند مصدومیت بازیکنان، جریمه بازیکنان و یا تمیز کردن زمین.
همچنین هر تیم می‌تواند در هر نیمه،تنها یک‌وقت استراحت درخواست کند که مدت آن،یک دقیقه است. در زمان وقت استراحت نیز زمان بازی متوقف می‌شود.
تعداد کل بازیکنان هر تیم 12 نفر و تعداد بازیکنان داخل زمین 7 بازیکن است که شامل یک دروازه بان هم می باشد.
تعداد کل داوران 6 نفر است که شامل سرداور، داور، داور فنی، وقت نگهدار، منشی و مسئول تابلو میشود.

تیم ملی هندبال ساحلی ایران

  • توپ هندبال باید از جنس های چرم یا مواد مصنوعی مورد تایید فدراسیون بین اللملی هندبال ساخته شود.
  • همانطور ک میدونیم توپ باید گرد و کروی شکل باشد.
  • سطح توپ هندبال نباید لیز و لغزنده باشد.
  • سایز و وزن توپ هندبال باید با توجه به گروه سنی و البته جنسیت بازیکنان تعیین شود.
  • سایز توپ مناسب برای هر گروه سنی به تفکیک جنسیت بازیکنان، را مشاهده می‌کنید:
  • نوپایان 👈زیر 6 سال👈سایز 00
  • کودکان👈 بین 6 تا 8 سال سایز 0
  • دختران نوجوان: C ،D ،E 👈 بین 8 تا 14 سال👈سایز 1
  • پسران نوجوان: D ،E 👈 بین 8 تا 12 سال👈سایز 1
  • زنان جوان: 👈A ،B بالای 14 سال👈سایز 2
  • مردان جوان: C ،B 👈 بین 12 تا 16 سال 👈سایز 2
  • مردان: A 👈 بالای 16 سال👈سایز 3

مطالب پیشنهادی:

عکس پروفایل فوتبالی

از نظر شما این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 6

برای این مطلب امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا