ورزشی

معرفی و تاریخچه رشته بدمینتون

فال حافظ
5
(10)

بدمینتون رشته ای قدرتی و حرکتی با جنب و جوش بالاست که امروز در این مقاله به تاریخچه و ریشه این ورزش دوست داشتنی و پرطرفدار میپردازیم. این بازی در سطوح حرفه‌ای و بالای آن نیاز به سرعت، عکس‌العمل، استراتژی و قدرت زیاد بازیکن دارد. چرا که بازیکن برجسته این رقابت حتی تا 2 کیلومتر را طی یک مسابقه در زمین می‌دود.

 تاریخچه بدمینتون

در قرن 5 در چین بازی ای به نام ( Ti jian zi) بود. که در این بازی به توپی که در هوا می انداختند ضربه میزدند. همینطور در سال 1600 مردم در اروپا بازی ای به نام«jeu de Volant» را با استفاده از شیئی همانند راکت انجام می‌دادند.
ورزش بدمینتون از کشور هند شروع شده، در اصل این ورزش به صورت بازی ای به نام پونا (poona) انجام میشده که این بازی توسط سرباز های ارتش انگلستان بوده و خیلی زود از این بازی را به ورزشی رقابتی تبدیل کردند و اوایل سال 1870 (دوک انگلیسی) این بازی دوست داشتنی را همراه با تجهیزات مورد نظرش به کشور انگلیس معرفی کرد. دوک انگلیسی در سال 1873 با برگزاری مهمانی ای در محل زندگیش بنام (badminton) برنامه ای تهیه دید تا بازی پونا را به همه نشان دهد و همانجا بود که این بازی مورد توجه مهمانان قرار گرفت و شناخته شد.  بدمینتون از میان طبقه مرفه جامعه انگلیس شروع و از آنجا گسترش یافت. و آنها هم نام این بازی را به محل زندگی دوک یعنی بدمینتون تغییر دادند. کم کم باشگاه های ورزشی مربوط به رشته بدمینتون در سر تا سر انگلستان تاسیس و شروع به کار کردند. این بازی تا اندازه‌ای پیشرفت کرد که 14 باشگاه برای ساختن یک اتحادیه به هم ملحق شدند. سپس وقتی کشورهای بیشتری فدراسیون‌های خود را راه اندازی کردند این نام به «انجمن بدمینتون انگلستان تغییر پیدا کرد».فدراسیون جهانی بدمینتون (BWF) در سال 1934 تأسیس شد و درحال حاضر اداره مرکزی آن در (کنت) انگلستان است.
چین و اندونزی دو کشوری هستند که مقتدرانه در مسابقات بین‌المللی این رشته شرکت می‌کنند و مسابقات این رشته مردم زیادی را متوجه خود می‌کند. این دو کشور، مجموعاً به‌طور اعجاب‌انگیزی تا کنون 70 درصد از مسابقات IBF را برنده شده‌اند و در 23 مسابقه (جام توماس)، همواره آسیایی‌ها برنده بوده‌اند. در جام UBER نیز، آسیایی‌ها آخرین 15 عنوان برتر جهان را از آن خود کرده‌اند؛ و از میان 61 مدال اهدا شده در مسابقات المپیک این رشته ، آسیایی‌ها 54 عدد آن را تصاحب کرده‌اند! تعداد تماشاگران در مسابقات مهم، به پانزده هزار نفر هم رسیده‌است.
کانادا، دانمارک، انگلستان، فرانسه، ایرلند، هلند، نیوزیلند، اسکاتلند، ولز.ین ۹ کشور نیز نخستین بانیان و اعضای این اتحادیه به شمار می‌روند. امروزه در BWF بیش از 150 کشور عضویت دارند. (جورج توماس) یک تنیسور انگلیسی بود که به بدمینتون علاقه مند شد اون نخستین رئیس فدراسیون جهانی بدمینتون بود.در سال 1949 جام توماس به عنوان مسابقه جهانی بدمینتون مردان (مانند جام Devis در تنیس) معرفی شد.

بدمینتون قانونمند

قوانین این بازی برای اولین بار در سال 1877 نوشته و طی چند سال بعد با تغییر دوباره بعضی از قوانین مانند قوانین زمین بازی در سال 1900 برای همیشه تثبیت شد.با گسترش این بازی در کشور های دیگر مردم آن زمان نبود تجهیزات کافی را حس کردند.

بدمینتون کشورهای آسیایی

شاید اینگونه بدانیم که بدمینتون در انگلستان متولد شد اما آسیاسی ها آنرا از آن خود کردند. بعد از آسیایی‌ها، ورزشکاران اسکاندیناوی، بدمینتون را با قدرت و سرعت خوبی بازی می‌کنند.

بدمینتون در ایران، برای اولین بار توسط کارکنان شرکت نفت انگلستان در شهر مسجد سلیمان انجام شد، اولین تیم ملی ایران هم در بازی‌های آسیایی تهران، در سال 1974 شرکت نمود که در بین 12 تیم، رتبه 8 را کسب کردند.
از سال 1992 بدمینتون در المپیک بارسلون به بازی های المپیک اضافه شد.

از نظر شما این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 10

برای این مطلب امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

    1. خواهش میکنم.امیدوارم راضی بوده باشید و سایت مارو با ارسال نظرات بیشتر و پیشنهادات و انتقادات حمایت کنید❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا